نقد و بررسی
نقد پدیدارشناسی در معماری
معرفی کتاب:
امروزه در پژوهش های مربوط به علوم انسانی (خاصه در معماری و شهرسازی)، و در روش تحقیق، به طور روز افزون شاهد بکارگیری واژه و یا رویکردی به نام «پدیدارشناسی» هستیم. این در حالی است که فرض این پژوهش، وجود ایرادات و ناهمگونی های فراوان در مواضعِ مدعیانِ روشِ پدیدارشناسی، در این سه سطح است: ۱- اهداف. ۲- ابزارها و روش ها. ۳- اعتبارسنجیِ یافته ها.
لذا هدف این پژوهش نقد این ایرادات و تنقیح آن ها از پژوهش های معماری و شهرسازی می باشد. نیز جلب توجه دست اندرکاران معماری و شهرسازی به این نقیصۀ مفهومی مهم، که مورد غفلت واقع شده است. از آنجا که در ایران معمولاً خوانش انتقادی از نظریه ها و مبانی علمی (در معماری و شهرسازی) کمتر صورت می گیرد، و یا اساساً تحقق نمی یابد، این نقصان و ایرادات در رویکرد و روش پدیدارشناسی (در معماری و شهرسازی) به خوبی مشهود است. برای این مقصود، کتاب پدیدارشناسیِ مکان از استاد گرامی دکتر پروین پرتوی، از این منظر، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
♦ سخن نویسنده:
کمینه مشکل در انجام و انتشار این پژوهش، مقاومت بعضی اساتید رشتۀ معماری (و شهرسازی) در پذیرش این ایرادات بود؛ برای فائق آمدن بر این مشکل، مجبور شدم که این ایرادات را از منابع فلسفی، عیناً نقل قول کنم، تا شاید اندکی از این مقاومت کاسته شود. این بار ایراد می گیرند که «تو تحقیق خاصی انجام نداده ای و فقط از دیگران نقل قول کرده ای». بله، حقیر نیز در این خصوص ادعایی ندارم جز «گردآوری» مطالب از منابع موثق فلسفی. باری بگذریم، با قطع امید از این اساتید، امیدوارم این کتاب، دانشجویان رشته های معماری و شهرسازی را در جستجوی ایرادات ذکر شده، به مطالعۀ کتب مرجعی راهنمایی کند که از آنها استفاده کرده ام.
♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:
• کتاب شامل ۵ فصل است:
فصل اول: کلیات و تعاریف
فصل دوم: نمونه هایی از مفاهیم و روش های پدیدارشناسی در کتاب پدیدارشناسی مکان
فصل سوم: نقد و بررسی مدعیات روش شناسانۀ کتاب «پدیدارشناسیِ مکان»
فصل چهارم: نقد و بررسی دو نمونه دیگر در پدیدارشناسی معماری
فصل پنجم: نتیجه پژوهش: پرهیز از عنوان پدیدارشناسی در پژوهش های خود
این کتاب را نشر “طحان” به چاپ رسانده و در فروشگاه اینترنتی کتاب طحان به فروش می رسد.
نقد پدیدارشناسی در معماری)/ /انتشارات طحان/محسن قاسمی مقدم
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.